fbpx

Hussein al-Taee: Ahtisaari-päivät konkreettinen teko syrjäytymisen ehkäisemiseksi

Julkaistu 2.11.2016

Hussein al-Taee muistutti Oppimisen Fiesta -tapahtumassa Helsingissä, että moni maailman konflikti voi levitä nopeastikin osaksi suomalaisten arkea. Myös siksi ristiriitojen sovittelu kouluissa on tärkeää.

hussein1

Hussein al-Taeen mukaan Ahtisaari-päivät tuovat konfliktien sovittelun maailmalta suomalaisten arkeen.

Nuorista on Suomessa välitettävä aidosti, jotta heidän syrjäytymistään voidaan ehkäistä. Tämä oli yksi viesteistä Oppimisen Fiesta -tapahtumassa Finlandia-talolla Helsingissä keskiviikkona.

Valtakunnallisessa opetusalan tapahtumassa nuorten syrjäytymisestä keskustelivat CMI:n asiantuntija Hussein al-Taee, Helsingin kaupungin nuorisotoimenjohtaja Tommi Laitio ja Me-säätiön toimitusjohtaja Ulla Nord.

Al-Taee toi esiin, että CMI:n tänä vuonna järjestämät Ahtisaari-päivät ovat konkreettinen teko syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Osana ensi viikon torstaina järjestettäviä Ahtisaari-päiviä CMI on laatinut yläkouluille ja lukioille joukon harjoituksia, joita tekemällä nuoret oppivat ratkomaan riitoja ja erimielisyyksiä.

”Ne taidot, joita CMI käyttää sovittelun kentällä maailmalla, annetaan lapsille ja nuorille käyttöön heidän omaan arkeensa. Näillä taidoilla voi yrittää ratkoa erimielisyyksiä, oli sitten kyse pienestä riidasta ystävän kanssa tai jostain suuremmasta”, al-Taee sanoi.

Hän muistutti, että moni maailman konflikti voi levitä nopeastikin osaksi suomalaisten arkea. Myös siksi ristiriitojen sovittelu kouluissa on tärkeää.

Harjoitukset löytyvät Ahtisaari-päivien uusilta verkkosivuilta. Harjoitukset on pyritty rakentamaan niin, että ne sopivat luontevasti osaksi uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.

hussein2

Me-säätiön toimitusjohtaja Ulla Nord, Helsingin nuorisotoimenjohtaja Tommi Laitio ja CMI:n asiantuntija Hussein al-Taee keskustelivat syrjäytymisestä toimittaja Riku Rantalan johdolla.

Myös Laitio ja Nord peräänkuuluttivat konkreettisia tekoja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Laition mukaan Helsingissä on saatu erittäin hyviä kokemuksia niin sanotun hyveajattelun käytöstä päiväkodeissa ja alakouluissa. Siinä päiväkodit ja koulut itse määrittelevät joukon hyveitä, joita ne haluavat vahvistaa. Hyve voi olla vaikka reiluus.

”Tästä on hyötyä erityisesti, kun mennään kohti teini-ikää. Tuolloin sääntöjä vastaan aletaan kapinoida, kun ne ovat jonkun muun asettamia. Jos hyveet ovatkin oman ryhmäsi valitsemia, kapinoitkin sitä ryhmää vastaan”, Laitio sanoi.

Ulla Nord painotti syrjäytymistä ennaltaehkäisevän moniammatillisen työn lisäämistä peruskoulussa, oli sitten kyse ammattiinohjauksesta tai mielenterveysongelmien estämisestä.

”Tämä olisi rohkea investointi tulevaisuuteen, mutta sitä ei oikein uskalleta tehdä tällä hetkellä”, Nord sanoi.

Vaikka Suomessa suurimmalla osalla nuorista asiat ovat hyvin, syrjäytyminen on iso yhteiskunnallinen ongelma. Me-säätiö laskee, että noin 60 000 nuorta on syrjäytynyt, eli heillä ei esimerkiksi ole työ- tai opiskelupaikkaa. Syrjäytymisvaarassa on 50 000-100 000 nuorta.