Koti
English
Arabic
Haku
Valikko

Seuraa
meitä

Miten konfliktinratkaisun ammattilainen voi huolehtia hyvinvoinnistaan ja suorituskyvystään?

Julkaistu maanantaina, 4. marraskuuta 2019

Miten konfliktinratkaisun ammattilainen voi huolehtia omasta hyvinvoinnistaan ja suorituskyvystään, kun matkapäiviä kertyy paljon ja tilanteet muuttuvat nopeasti? Tätä on tänä vuonna pohdittu CMI:ssä Hintsa Performancen johdolla.

Hintsa Performancen toimitusjohtaja Annastiina Hintsa pitämässä työpajaa CMI:n henkilökunnalle.

Oletko koskaan miettinyt, millaista konfliktinratkaisun ammattilaisen työ on henkilökohtaisen hyvinvoinnin näkökulmasta? Miten pitää huolta omasta jaksamisesta, kun maailman kriisit tuntuvat vaativan loputonta huomiota?

CMI:n hankkeissa työskentelevät asiantuntijat kohtaavat jatkuvasti omaa hyvinvointia haastavia tilanteita. Matkustaminen ja nopeasti muuttuvat tilanteet luovat haasteita arjen rutiinien ja hyvinvointia edistävien käytäntöjen luomiseen. Työ saattaa luoda paineita oman hyvinvoinnin lisäksi myös yksityis- ja perhe-elämälle. Hankkeissa työskentelevät asiantuntijat matkustavat välillä useita kertoja kuukaudessa. Matkapäiviä voi kertyä kymmeniä vuodessa. Osa asiantuntijoista elää alueilla, joiden vakaus vaihtelee. Miten tällaisessa tilanteessa voi huolehtia hyvinvoinnista, jaksamisesta ja suorituskyvystä?

Hyvinvointikysymysten äärellä ammattilaisten johdattamana

2019 aikana CMI:llä on pysähdytty näiden kysymysten ääreen yhdessä Hintsa Performancen kanssa organisoidussa hyvinvointiohjelmassa. Hintsa Performance on maailman johtava hyvinvointialan valmennusyritys, jonka tavoitteena on lisätä yksilöiden suorituskykyä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin mallia hyödyntäen. Hyvinvointiohjelma alkoi henkilökohtaisella ennakkokyselyllä, jonka avulla kartoitettiin oman hyvinvoinnin nykytilaa. Sitä seurasi kolme työpajaa, joissa paneuduttiin Hintsan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin mallin mukaisten osa-alueiden kautta henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Erityisesti workshopeissa keskityttiin käytännön tilanteisiin ja vinkkeihin oman henkilökohtaisen hyvinvoinnin ja suorituskyvyn lisäämiseksi sekä kannustettiin konkreettisiin toimenpiteisiin omassa arjessa. Vuoden lopulla toteutetaan seurantakysely, jossa CMI:läiset pääsevät tarkastelemaan, onko omassa hyvinvoinnissa tapahtunut muutoksia parempaan.

Ensimmäisessä workshopissa lähdettiin Hintsa Performancen nykyisen toimitusjohtajan, perustaja Aki Hintsan tyttären Annastiina Hintsan kanssa liikkeelle ydinkysymyksistä: ”Tiedätkö, kuka olet? Tiedätkö, mitä haluat? Hallitsetko omaa elämääsi?” Työn merkityksellisyyttä tuskin tarvitsee konfliktinratkaisussa etsiä, mutta joskus oman elämän hallinnan tunne monimutkaisessa toimintaympäristössä voi olla haastavaa. Sen jälkeen käytiin yksitellen läpi mallin muut osa-alueet: yleinen terveys, palautuminen, ravinto, fyysinen aktiivisuus, biomekaniikka ja henkinen energia. Toisessa workshopissa pureuduttiin tarkemmin lepoon ja palautumiseen. Hintsan yritysasiakkaiden parissa työskentelevä Pekka Pohjakallio toi esiin esimerkiksi sen, että neuvottelupöydissä usein tarjolla olevaa kahvia ei kannattaisi nauttia enää iltapäiväkahden jälkeen. Muuten kofeiini vaikuttaa väistämättä seuraavan yön palautumiseen. Kolmannessa workshopissa Hintsan valmentaja Moriz Wikström käsitteli erityisesti fyysisen aktiivisuuden merkitystä osana hyvinvoinnin kokonaisuutta.

Optimointia, ei maksimointia

Workshopeihin osallistuneet CMI:läiset ovat kokeneet Hintsan lähestymistavan onnistuneeksi. Koko elämää ei voi kerralla panna uusiksi. Pieniä arjen tekoja ja valintoja on kuitenkin aina mahdollista tehdä: se voi olla hieman enemmän unta, hieman vähemmän kahvia, muutaman porrasaskeleen lisäämistä päivään tai omien matkustamisen ja palautumisen rutiinien kehittämistä. Taustalla yksilön hyvinvoinnissa on tietysti myös organisaation ja kollegoiden tuki, hyvä johtaminen ja kannustaminen omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Tähän myös ohjelma osaltaan tähtää. Tärkeää on myös ymmärtää, että elämässä on erilaisia kausia. Milloin on aika tehdä enemmän töitä ja milloin keskittyä palautumiseen ja lepoon? Jälkimmäisen hahmottaminen on erityisen tärkeää työssä, jossa konfliktialueiden muuttuvien tilanteiden vuoksi ennakointi on tavallista toimistotyötä haastavampaa.

Konfliktinratkaisu ei ole pikajuoksua vaan maratonmatka. Useimmiten työn tulokset tulevat näkyviin vasta vuosien päästä. Sen vuoksi myös alan ammattilaisen pitkästä urasta haaveilevan on syytä suhtautua omaan hyvinvointiin ja suorituskykyyn pitkänmatkan juoksijan tavoin. Energian on riitettävä ensimmäisten kilometrien lisäksi myös seuraaville kymmenille kilometreille. Aki Hintsan viisaita sanoja lainaten hyvinvoinnin kulmakivi onkin: ”Optimoi, älä maksimoi.”

Maria Lätti / CMI

CMI:n ohjelmajohtaja Itonde Kakoma ja Hintsa Performancen toimitusjohtaja Annastiina Hintsa esiintyvät St. George -hotellin George TALK: Building Bridges -tapahtumassa 19.11. Lue lisää tilaisuudesta.