fbpx

”Konfliktinratkaisua voi oppia”

Julkaistu 19.7.2019

CMI:n, Opetushallituksen ja Vanhempainliiton keskustelutilaisuus ”Konflikteja vai sovintoa – Miltä näyttää vanhempainilta vuonna 2030?” vei katsojat tulevaisuuden vanhempainiltaan toimittaja Reetta Rädyn johdolla. Keskustelua käytiin tietojen ja taitojen tärkeydestä, vanhempien ja koulun yhteistyöstä sekä konfliktinratkaisutaidoista.

Toimittaja Reetta Räty, Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja CMI:n Riikka Marjamäki.

”Kenen mielestä koulussa pitäisi saada pelkkää vegaaniruokaa? Entä pelkkää liharuokaa? Kenen mielestä koulun pitäisi antaa kaikille oppilaille omat tietokoneet?”. Erilaiset vaatimukset ja kysymykset kaikuivat keskiviikkona Eetunaukion lavalla, kun Artsensen näyttelijät herättivät kohtauksillaan eloon CMI:n, Opetushallituksen ja Vanhempainliiton yhteistyössä järjestämän keskustelutilaisuuden SuomiAreenassa.

Artsensen Kris Gummerus, Cécile Orblin ja Tuomas Rinta-Panttila hyppäsivät vanhempien rooleihin vuoden 2030 vanhempainillassa, ja maalasivat tulevaisuudenkuvia mahdollisista tilanteista vanhempien ja koulun välillä. Toimittaja Reetta Rädyn luotsaamassa keskustelussa näyttelijöiden luomia kohtauksia kommentoivat Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes ja CMI:ltä presidentti Ahtisaaren toimistoa vetävä Riikka Marjamäki.

Artsensen Tuomas Rinta-Panttila, Cécile Orblin ja Kris Gummerus.

Riikka Marjamäki korosti koulutuksen merkitystä rauhan rakentajana. CMI on tuonut konfliktien osapuolia Suomeen tutustumaan tasa-arvoiseen koulutusjärjestelmään.

”Koulun pitää olla sellainen, että kaikki pääsevät siihen mukaan. Monissa maissa, joissa CMI työskentelee, näin ei ole.”

Marjamäen mukaan kaikkien olisi tärkeää oppia sovittelemaan riitoja, oltiin sitten kotona, koulussa tai työpaikalla.

Olli-Pekka Heinonen ja Riikka Marjamäki.

”Konfliktinratkaisua voi oppia. Kyse ei ole ydinfysiikasta. Kuuntelun taito on olennainen asia. Ihmiset kuuntelevat aidosti toisiaan vähän. Miten riidan selvittäminen edes onnistuu, jos ei kuuntele toista?”

Tilaisuudessa keskustelua herättivät koulussa opetettavat tiedot ja taidot. Panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että koulun on opetettava taitoja, jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä, jotta riitaa ei tulisi.

”Sitä, että opimme olemaan tässä yhteiskunnassa ihmisiksi, oli sitten kyse empatiasta tai konfliktinratkaisusta”, Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes tiivisti hyvin keskustelun.