fbpx

Irakilaiset yrittävät rakentaa yhteistä tulevaisuutta Isiksen jälkeen – ”Vain aito kunnioitus luo yhteyden toisiin ihmisiin”

Julkaistu 22.3.2019

Irakin toiseksi suurimman kaupungin Mosulin yliopisto oli yksi Isisin komentokeskuksista. CMI toi maaliskuisena päivänä Irakin eri kansanryhmät yhteen yliopistolla, jotta maan traaginen lähihistoria ei toistaisi itseään.  

Najafilainen Mohamed Bahr Al Aloom lounasti yliopistolla yhdessä mosulilaisten Ayman Al Aarajyn ja Bander Fariksen (takana) kanssa.

Kampuksen tummuneet rauniot seisovat mykkinä sateessa. Sisällä juhlasalin ruusukuvioidusta katosta erottuvat Saddam Husseinin nimikirjaimet.

Irakin julma lähihistoria on monin tavoin läsnä Mosulin yliopistolla.

Viimeksi Isis piti yliopistoa otteessaan. Yliopisto oli yksi terroristijärjestön komentokeskuksista, ja sen laboratorioissa valmistettiin kemiallisia aseita.

Kampus tuhoutui pahoin sen vapauttamiseksi käydyissä taisteluissa.

Yliopiston mittaamattoman arvokkaan kirjaston Isis-taistelijat sytyttivät tuleen. Tuhansien kirjojen ja käsikirjoitusten mukana terroristijärjestö halusi tuhota osan monikulttuurisen kaupungin historiaa.

Shiivaltuuskunnan johtajan Jayyed Jawad Al Khoein mukaan kahtijaon Etelä- ja Pohjois-Irakin välillä on loputtava. ”Olemme yhtä.”

”Olen koko elämäni haaveillut pääseväni Mosuliin”

Maaliskuisena päivänä CMI tuo Irakin eri kansanryhmiä yhteen yliopistolla, jotta historia ei enää toistaisi itseään.

Tarkoituksena on purkaa poliitikkojen ja median rakentamia vastakkainasetteluja uskonnollisten ja etnisten ryhmien välillä. Kasvava joukko irakilaisia on kyllästyneitä politiikkaan, joka pitää yllä näitä jakolinjoja. Tämä politiikka loi osaltaan kasvualustan myös Isisin nousulle.

Ryhmä vaikutusvaltaisia shiaamuslimeita on matkustanut kymmenen tuntia Mosuliin Etelä-Irakin pyhästä Najafin kaupungista. Mukana seurueessa on uskonnollisia johtajia, tutkijoita ja kansalaisaktivisteja. Yliopistolla Mosulin sunnitmuslimit, kristityt ja jesidit ottivat shiiat vastaan avosylin.

Pidetään puheita ja lausutaan vähän runouttakin. Erityisesti Irakin valtaryhmän shiiojen viesti maan yhtenäisyyden puolesta on vahva.

”Olen koko elämäni haaveillut pääseväni Mosuliin. Nyt se vihdoin toteutui. Kahtiajaon Etelä- ja Pohjois-Irakin välillä on loputtava. Olemme yhtä”, sanoo valtuuskunnan johtaja ja vaikutusvaltainen uskonoppinut Sayyed Jawad Al Khoei puheessaan.

Diana Khaleel ja Balsam Franso olivat pukeutuneet kristittyjen perinneasuihin.

”Kun ihmiset oppivat tuntemaan toisiaan, he näkevät todellisuuden näiden valheiden takana”

Lounaalla tarjolla on pitkään haudutetusta lampaasta ja riisistä valmistettua Quzia, yhtä Irakin kansallisruoista.

Najafilainen Mohamed Bahr Al Aloom, 26, istuu samaan pöytään yliopiston nykyisten ja entisten opiskelijoiden kanssa. He keskustelevat siitä, kuinka Irakissa on maalattu synkkä kuva mosulilaisista Isiksen kätyreinä.

”Asioiden oikea laita on paljastunut minulle tämän päivän aikana. Minusta todellinen kuva on, että Mosulin asukkaat ovat viattomia”, sanoo Bahr Al Aloom.

Bahr Al Aloomin mukaan jännitteitä kansanryhmien välille luo poliitikkojen ja median rakentamat vastakkainasettelut ja sosiaalisesessa mediassa leviävä vihapuhe.

”Kun ihmiset oppivat tuntemaan toisiaan, he näkevät todellisuuden näiden valheiden takana.”

Bander Fariksen mielestä uskonnosta ei pitäisi tehdä numeroa. ”En pidä sanoista sunni tai shiia. Ne ovat aiheuttaneet tässä maassa jo liikaa vihanpitoa. Ensiksi olen irakilainen, toiseksi muslimi.”

Mosulista rohkaiseva esimerkki rauhanomaisesta rinnakkainelosta?

Puolitoista vuotta sen jälkeen, kun Mosul vapautui Isiksen ikeestä, elämä on hiljalleen palannut kaupunkiin.

Jälleenrakennus on kuitenkin valtava urakka, joka on vasta aluillaan. Isis halusi hirmuhallinnollaan tuhota Irakin monikulttuurisimman kaupungin sielun ja kylvää epäluuloa kansanryhmien välille.

”Isis jätti kaupunkilaisiin syvän trauman. Kaikki olivat heidän uhrejaan, eivät vain tietyt ryhmät. Nyt meidän on selviytyäksemme pidettävä yhtä”, sanoo yliopisto-opiskelija ja kansalaisaktivisti Bander Faris, 22.

Jaloilleen nousseesta Mosulista voisi tulla koko maalle rohkaiseva esimerkki siitä, miten irakilaiset voivat elää rauhassa rinta rinnan. Päivä luo uskoa siihen, että ennen kaikkea nuoret voivat rakentaa kaupunkilaisille yhteistä tulevaisuutta.

Isiksen takia erityisesti kaupungin valtaryhmää sunneja kohtaan on epäluuloa. Siksi Faris on vieraillut ystävineen shiiojen, kristittyjen ja jesidien yhteisöissä, jotta nuoret ymmärtäisivät nykyistä paremmin toistensa uskontoja.

”Näin poliitikot tai uskonnolliset johtavat eivät päätä puolestamme, mitä meidän pitäisi ajatella toisistamme.”

Mosulin vapauttamisen jälkeen Faris oli ystävineen myös osa vapaaehtoisten joukkoa, joka siivosi pahoin tuhoutuneen vanhankaupungin betonin ja huonekalujen palasista. Faris näyttää kännykästään kuvaa, jossa nuoret miehet istuvat jäteauton päällä keskellä kapeaa kujaa.

”Ihmiset kiittävät meitä ponnistuksistamme yhä uudestaan.”

Tilaisuuden osallistujat järjestäytyivät ryhmäkuvaan yliopiston sisäänkäynnillä.

”Viestini on, että pidetään uskonto sivussa”

Yliopisto-opiskelijat sanovat, että ilmapiiri kaupungissa on muuttunut Isiksen jälkeen aiempaa suvaitsevaisemmaksi.

”Kun palasimme Mosuliin, huomasimme, että siellä missä oli ennen sulkeutuneisuutta oli nyt avoimuutta. Olemme oppineet paljon toistemme uskonnoista ja etnisestä taustasta. Tämä tietoisuus on lisännyt keskinäistä kunnioitusta ja yhteistyötä”, kuvailee Diana Khaleel, 21, joka on päivää varten pukeutunut Irakin kristittyjen näyttävään perinneasuun.

Samalla uskonnosta ei pitäisi tehdä samanlaista numeroa kuin ennen. Niin Khaleelin kuin Fariksen mielestä tämä on ainoa tapa, jolla irakilaiset oppivat pitämään yhtä.

”Viestini on, että pidetään uskonto sivussa. Näin meillä ei ole ongelmia”, kuvailee Khaleel.

”En pidä sanoista sunni tai shiia. Ne ovat aiheuttaneet tässä maassa jo liikaa vihanpitoa. Ensiksi olen irakilainen, toiseksi muslimi”, sanoo puolestaan Faris.

Shiiat vierailivat myös jesidien uskonnollisen johtajan Baba Sheikhin (keskellä) kotona. Kättelyvuorossa tutkija Hayder Al Khoei (oikealla).

Jesidien uskonnon pyhimmässä paikassa

Mosulista shiiat jatkavat matkaansa jesidien uskonnon sydämeen Pohjois-Irakin vuorille.

Sataa kaatamalla. Tien varressa yksinäinen lammaspaimen laumoineen taistelee vettä vastaan.

Kapean laakson päässä autoletka pysähtyy suippukupolisen temppelin luo. Täältä Lalishista, uskontonsa pyhimmistä paikasta, sadat jesidit etsivät turvaa Isiksen vainolta.

Jokaisen jesidin on ainakin kerran elämässään tehtävä pyhiinvaellus temppelille. Sen sijaan tämä on ensimmäinen kerta, kun shiiavaltuuskunta vierailee Lalishissa.

Ovella kengät ja sukat on riisuttava. Sisällä shiiat kunnioittavat jesidien pyhän miehen sheikki Adin muistoa kiertämällä tämän hautaa. Temppelin johtajan Baba Chawishin laulu täyttää pienen huoneen.

Jesideja on vainottu vuosisatojen ajan. Teen ääressä shiiat tuomitsevat kaikenlaisen syrjinnän.

”Toivotamme jesidit tervetulleiksi Najafiin. Sydämemme ja ovemme ovat auki heille. He ovat olennainen osa Irakia”, valtuuskunnan johtaja Sayyed Jawad Al Khoei sanoo.

Jesidien edustaja Hussein Hassoon kuvailee päivää merkittäväksi. Vastavierailukutsu on hyväksytty.

”Meidän on jatkettava vuoropuhelua tämän maan rakentamiseksi. Irakilaisten on oltava yhtä ja kunnioitettava kaikkia uskonnollisia ja etnisiä ryhmiä.”

Shiiojen tavoitteena on lisätä Najafissa ymmärrystä jesidestä. Heidän uskonnostaan ei esimerkiksi juuri ole kirjoitettu arabiaksi.

Mohamed Bahr Al Aloom aikoo kertoa kohtaamisistaan sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa tilaisuuksissa. Vastavierailulle tulevat mosulilaiset ja jesidit on tarkoitus viedä Najafin pyhiin paikkoihin, kuten imaami Alin haudalle.

”Tavoitteena on avoin vuoropuhelu, jonka tuloksena kaikki kunnioittavat toisiaan. Vain aito kunnioitus luo todellisen yhteyden toisiin ihmisiin. Vain näin voimme olla yhtenäinen kansa”, Bahr Al Aloom sanoo.

Antti Ämmälä/CMI